Home » Uncategorized, Άρθρα | Articles

Χαρουπόμελο ,η υπερτροφή

13 December 2017 Σχόλια (0)

Χαρουπόμελο, η υπερ-τροφή

Το χαρουπόμελο προέρχεται από την επεξεργασία του χαρουπιού. Συγκριμένα, είναι το σιρόπι από τα χαρούπια, χωρίς την προσθήκη ζάχαρης ή κάποιας άλλης γλυκαντικής ύλης. Πρόκειται για ένα φυσικό προϊόν που παρασκευάζεται με την αργή συμπύκνωση.
Οι χαρουπιές γενικά ευδοκιμούν στη Μεσογειακή λεκάνη από την αρχαιότητα. Με τους καρπούς τους έχουν συντηρήσει τους κατοίκους της Μεσογείου τις δύσκολες εποχές, τότε που υπήρχε πείνα, καθώς με τα χαρούπια έφτιαχναν διάφορα παρασκευάσματα, όπως ψωμί, παξιμάδια, χαρουπόμελο, αλλά τα έτρωγαν και έτσι σκέτα.
Παλαιότερα, θυμάμαι στο Κουμ Καπί, υπήρχε μια αποθήκη χαρουπιών και συχνά την επισκεπτόμασταν για το καθιερωμένο σνακ της παρέας μετά το ποδόσφαιρο που παίζαμε στη γειτονιά. Ήταν μια αξέχαστη αγαπημένη λιχουδιά, αγνοώντας τότε τη θρεπτική τους αξία.
Τα τελευταία χρόνια και μετά από πολλές έρευνες, έχει αναδειχτεί η διατροφική αξία των χαρουπιών καθώς περιέχουν πολλές βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Συμφώνα με τις διατροφικές αναλύσεις, συγκαταλέγεται στις υπερ-τροφές. Άλλωστε, δικαίως έχουν μπει στα ράφια των ντελικατέσεν (delicatessen) της Ελλάδος και του εξωτερικού.
Με το χαρουπόμελο, ένα γαστρονομικό υλικό θεσπέσιας γεύσης, μπορούμε να παρασκευάσουμε ένα υπέροχα δροσιστικό χυμό, αραιώνοντας το, με αναλογία ένα προς πέντε νερό, να το χρησιμοποιήσουμε σαν σάλτσα για τις τηγανίτες ή σε παν κέικ, λουκουμάδες, παγωτό. Επίσης, μπορούμε να το προσθέσουμε στο τέλος σε μια τηγανιά κοτόπουλο, να μαρινάρουμε διάφορα είδη κρεάτων, με την προσθήκη βοτάνων και να το ψήσουμε στο φούρνο ή στο τηγάνι ή ακόμα και για να διακοσμήσουμε ένα πιάτο.
Σε διάφορους διαγωνισμούς μαγειρικής στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, εδέσματα που περιελάμβαναν στη σύνθεση τους χαρουπόμελο, έτυχαν διαφόρων διακρίσεων και βραβείων.

Γιάννης Αποστολάκης
Chef ΜΑΙΧ
Μέλος του ΔΣ του Δικτύου Κρητικής Γαστρονομίας
Χαρουπόμελο

Από τα πρωινά και τα γλυκίσματα έως τις σως που συνοδεύουν τις σαλάτες μας έχει βρει τον καταφέρει σιγά σιγά να βρει ξανά την θέση του στις καρδιές κα τη διατροφή των καταναλωτών. Θεωρείται μια πολύ καλή εναλλακτική της ζάχαρης και χρησιμοποιείται κυρίως από όσους δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν μέλι που μειώνεται η θρεπτική του αξία από την θέρμανση του και όσους θέλουν να έχουν ένα πιο σοκολατένιο χρώμα στη παρασκευή που ετοιμάζουν χωρίς να χρησιμοποιήσουν κακάο ή καραμελόχρωμα. Έτσι συναντάται πλέον σε κέικ, παξιμαδάκια, κουλουράκια, μπάρες και παστέλια.
Η κουταλιά της σούπας αποδίδει 41 θερμίδες απειροελάχιστα λιπαρά, και 1,5γρ φυτικές ίνες που αντιστοιχεί στο 6% των ημερήσιων αναγκών ενώ μπορεί με μία μόνο κουταλά να καλύψει το 1% των ημερήσιων αναγκών σε βιταμίνες Β2 & Β6 καθώς και το 1% των αναγκών σε ασβέστιο, κάλιο, σίδηρο, χαλκό και μαγνήσιο !

Γεωργία Σπ. Πετράκη
Διαιτολόγος- Διατροφολόγος

Leave your response!

You must be logged in to post a comment.

1